Café In den Ouden Biturbo

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor lqpl » zo 24 maart 2019, 10:41

Voor mij een mooie keten: Alfa met kleinere auto's t/m de Giulia - Maserati met GT, QP en Levante (Ghibli vervalt tgv Giulia) - Ferrari met weetikveel. Mooi en sportief Italiaans. Nieuwe line up met o.a. electrische Alfa's en Maserati's.Fiat 500 wordt alleen nog Abarth.
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; Quattroporte VI S Q4 2014; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5945
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Marten » zo 24 maart 2019, 21:37

Vroeger was dat ook de bedoeling. Je begon met een Fiat, en groeide dan door naar Lancia (chic, sportief) of Alfa Romeo (sportief) en dan naar Maserati of Ferrari (als je echt goed had geboerd). Hoe anders ziet het er nu uit, maar ja zolang Alfa/Maserati maar gewoon echt Italiaans blijven met dito wegligging en prestaties.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor cassiopeia » ma 25 maart 2019, 20:33

Ik mis Lancia! Mijn Delta 1998 met 348.000 km is afgelopen week weer met vlag en wimpel door de APK gekomen.
Van mijn dealer hoorde ik ook, dat er een nieuwe Ypsilon komt. Het is immers de op één na beste verkochte auto in Italië. Inderdaad, made in Polen, net als de 500 trouwens.
Uiteraard doet mijn Ypsilon 1996 ook nog steeds braaf mee. De tijden dat een Italiaan na een jaar of zeven op de schroothoop belandde, ligt definitief achter ons.
En, ook wat meer staatsbemoeienis graag, zoals een golden share in strategisch belangrijke bedrijven. Dat doen de Fransen heel goed. Niet voor niets wordt dat zelfs in NL al niet meer als de heilige graal gezien, volgens het Angelsaksische systeem.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4388
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Marten » ma 25 maart 2019, 21:41

Dat van die 7 jaar klopt in technisch opzicht wel, maar als die Italianen hun onderdelenvoorziening niet verbeteren gaan die auto's toch echt na 7 jaar naar de sloop, want geen onderdelen meer verkrijgbaar.
De EU richtlijn is dat vitale onderdelen tot 10 na laatste productie datum leverbaar moeten zijn, maar daar denken ze daar toch anders over.
Men heeft verzuimd aan die richtlijn een harde deadline te hangen, dus als je iets bestelt gaat het gewoon backorder en mag je maar hopen dat je het ooit krijgt.
Een oliefiltertje is geen probleem, maar je zal maar een Brera hebben en je sky window is kaduuk, of het voorste subframe van je 159 Q4 (diesel of benzine) moet vervangen worden, toch redelijk belangrijke delen om je auto te kunnen laten rijden.

Vergeet het maar, niet te krijgen terwijl de laatste in 2012 gebouwd en 2013 geleverd zijn. Dan kan je beter een Duitse klassieker rijden, daar is over het algemeen alles tot 10-tallen jaren terug nog bij de dealer te bestellen.

Dat zal - naast die staatsbemoeienis - vast ook helpen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor PeterM » di 26 maart 2019, 08:54

Da´s inderdaad behoorlijk irritant en ook gewoon dom van die Italianen. Voor een QPIV met 2500 geproduceerde auto´s kan ik mij de bedrijfseconomische redenering nog wel voorstellen. Dan kan niet uit. Maar bij een 159 praat je over hele andere aantallen.
Ik wist niet dat het een breed gedragen policy is bij de Fiat groep om de eigenaren van oudere auto's gewoon te laten barsten.

Voor de QP ben je aangewezen op netwerken van specialisten en demontagebedrijven. Voor de 166 heb je gelukkig nog bedrijven zoals Tuynder en kun je heel wat (meer algemeen toepasbare) spullen vinden via sites als Autodoc, maar voor een sub-frame kun je daar vanzelfsprekend niet terecht.
Het maakt een mens creatief... en gelukkig hebben we hier nog onze eigen specialisten 2thumbs
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2524
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Marten » di 26 maart 2019, 21:49

Ik weet niet of het specifiek Fiat is, of meer de algemene mentaliteit. Ik heb ook zulke verhalen gehoord over andere in Italië geproduceerde spullen, zo van "Het is toch een paar jaar oud? Koop gewoon nieuw". Nu is FCA wel bezig met een initiatief om bv oude Lancia's etc. zelf te restaureren en is er bij diverse toeleveranciers voor redelijk oud spul wel weer wat te krijgen (AFRA), maar het zou toch wat beter kunnen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor cassiopeia » di 26 maart 2019, 23:56

Het is waar, voor mijn 190SL uit 1955 en mijn 300SD uit 1980 is alles binnen enkele dagen aanwezig. Maar een buitenspiegel voor mijn Alfa 916 Spider 1995 werd lastig, maar uiteindelijk wel gelukt buiten de organisatie om. Voor de QP IV zijn er ook nog wel bronnen binnen het circuit. Mijn zeer meedenkende Lancia dealer houdt een complete sloop-Delta in goede staat maar met defecte motor paraat. Speciaal voor mij, want hij heeft geen andere klanten meer met een Delta II (1994-2000). Gecorrodeerde airco-leidingen zijn door een airco specialist nagemaakt. Voor mijn Yps 1996 leek twee jaar geleden het einde aangebroken toen zich een defect begon te openbaren aan de ECVT automaat. Niet meer te repareren, nergens onderdelen en ook geen sloper. Met veel zoeken op eBay een gebruikte ECVT gevonden bij een sloperij in Bottrop. En hij rijdt weer perfect, 23 jaar oud inmiddels!

De nu al haperende onderdelenvoorziening voor de Alfa 159 waarvan er toch 240.000 zijn geproduceerd tot oktober 2011 (ze hadden toen ruim een jaar voorraad staan!), vind ik wel opmerkelijk. Het lijkt me aannemelijk dat daarvan nog wel 70% rondrijdt!

Wat FCA betreft, die produceren ook Jeep. Die staan er om bekend, dat ze heel lang meegaan, zeker in de USA. Er zal dus wat moeten veranderen om de reputatie van dat merk niet te beschadigen.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4388
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Michele » wo 27 maart 2019, 15:00

De huidige Jeeps zijn niet wat destijd de Wrangler en de Cherokee waren... Allemaal gebaseerd op een dodge platform nu, en/ of met fiat onderdelen in elkaar geschroefd.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3758
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor duetto » za 27 apr 2019, 18:18

Marten schreef:Dat van die 7 jaar klopt in technisch opzicht wel, maar als die Italianen hun onderdelenvoorziening niet verbeteren gaan die auto's toch echt na 7 jaar naar de sloop, want geen onderdelen meer verkrijgbaar.
De EU richtlijn is dat vitale onderdelen tot 10 na laatste productie datum leverbaar moeten zijn, maar daar denken ze daar toch anders over.
Men heeft verzuimd aan die richtlijn een harde deadline te hangen, dus als je iets bestelt gaat het gewoon backorder en mag je maar hopen dat je het ooit krijgt.
Een oliefiltertje is geen probleem, maar je zal maar een Brera hebben en je sky window is kaduuk, of het voorste subframe van je 159 Q4 (diesel of benzine) moet vervangen worden, toch redelijk belangrijke delen om je auto te kunnen laten rijden.

Vergeet het maar, niet te krijgen terwijl de laatste in 2012 gebouwd en 2013 geleverd zijn. Dan kan je beter een Duitse klassieker rijden, daar is over het algemeen alles tot 10-tallen jaren terug nog bij de dealer te bestellen.

Dat zal - naast die staatsbemoeienis - vast ook helpen.


De Brera heeft inderdaad 10 weken stilgestaan toen de Sky window bij hoge snelheid losliet en bij het voorzichtig verwijderen helemaal scheurde. Alfa gaf niet thuis, zodat de dealer uiteindelijk rechtstreeks bij Pilkington moest bestellen. En toen kwam de eerste ruit na vijf weken ook nog eens in twee stukken uit de transportverpakking crybaby

Het is dat het zo'n mooie auto is (en dat de Giulia coupe zo lang op zich laat wachten)...
Avatar gebruiker
duetto
Donateur
 
Berichten: 966
Geregistreerd: wo 02 feb 2011, 12:15

Re: Café In den Ouden Biturbo

Berichtdoor Marten » za 27 apr 2019, 22:29

Dat is toch gewoon ronduit belachelijk. De voorruit voor mijn 228 komt daar ook vandaan, via McGrath, en dat duurde 2 maanden. Maar ja...1990 auto.

Maar voor auto's die echt in volume zijn geproduceerd hamersmiley
Bekend euvel van de 159/Brera/Spider is bv het subframe voor, er komt rommel tussen de bodemplaat en het subframe, dat gaat schuren en al snel is je subframe krokant - niet meer te koop. Dus maar een "gereviseerde" uit Polen laten komen.
Aandrijfas voor - achter (Q4), ivm ruimte op de koppelingen moest er eigenlijk een nieuwe onder, want niet deelbaar!
Gewoon een aandrijfas van voor naar achter, dus ook als je steunlager kapot is zit je aan een nieuwe as à €2400.=.

Gelukkig een adres gevonden die die dingen reviseert (voor alle merken trouwens) en in dit geval voor 1/3 van de prijs en deelbaar.

Schokdempers achter, de mijne is niet verlaagd waar de meeste dat wel zijn, niet te krijgen.

Het is dat het ding gewoon super goed rijdt en in bijna perfecte staat is (nu in ieder geval weer wel), maar zo jaag je je klanten wel weg.
Heel jammer...
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Grande Punto
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

VorigeVolgende

Keer terug naar MC Café

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten